2018.04.26// P. Potocki
Wymiana opon w naszych warunkach klimatycznych odbywa się zwykle dwa razy w roku – jesienią i wiosną. Wówczas to przed warsztatami zajmującymi się wymianą opon ustawiają się ogromne kolejki niecierpliwych klientów. Choć jednak wymiana opon należy do czynności rutynowych, nie należy traktować jej z lekceważeniem i przeprowadzać w miejscach o wątpliwej reputacji. Na co należy zwrócić uwagę? Jak należy się do niej przygotować?
Obejrzyj opony, sprawdź ustawieniaJeżdżąc na oponach letnich i zimowych, wymianę opon musimy przeprowadzać dwa razy w roku. Używanie opon całorocznych zwalnia nas wprawdzie od tego obowiązku, jednak nawet je należy wymienić, kiedy ich stan lub wiek zaczną wykazywać pierwsze oznaki nadmiernego zużycia. Gdzie powinniśmy udać się w celu przeprowadzenia takiej wymiany?
Najlepszym rozwiązaniem są warsztaty specjalizujące się właśnie w wymianie ogumienia i koniecznie posiadające odpowiednio nowoczesny sprzęt. Spełnianie zwłaszcza tego drugiego wymogu jest niezbędne w przypadku nowoczesnych aut jeżdżących na oponach niskoprofilowych charakteryzujących się wysokim indeksem prędkości, na oponach typu runflat lub posiadających czujniki ciśnienia w kołach.
„Zanim przystąpimy do wymiany opon” – doradza Tomasz Ostrowski, ekspert odpowiedzialny za
opony samochodowe w sklepie Ucando.pl – „powinniśmy najpierw dokładnie sprawdzić stan używanych obecnie. To, w jaki sposób zostały starte może nas naprowadzić m. in. na problemy z zawieszeniem lub z samą tylko geometrią kół”.
Sygnałami, że coś jest nie w porządku, będzie tu np. zwiększone zużywanie się opon po ich zewnętrznej stronie lub nierównomierne ścieranie się bieżnika na dwóch kołach tej samej osi. Wymiana opon może być więc okazją do skorygowania ustawień zawieszenia, co będzie bardzo istotne dla nowo założonego ogumienia. Jeśli bowiem na starych oponach zauważymy ślady niewłaściwego zużycia, bez dokonania niezbędnej korekty nowe gumy już po kilkuset kilometrach mogą wymagać kolejnej wymiany.
Uważaj na częste błędy przy wymianieNiefachowo przeprowadzona wymiana opon może doprowadzić do całego szeregu przykrych, a nawet niebezpiecznych konsekwencji. Jeśli np. po wyjechaniu z warsztaty zaczynamy odczuwać, że samochód lekko ściąga w jednym kierunku, a do tego nawet na niewielkich łukach koła wydają piszczące dźwięki, to znak, że geometra kół albo nie została dobrze ustawiona, albo wręcz zmieniona na niekorzyść.
Wymiana opon w nieprofesjonalnym warsztacie może również zakończyć się zerwaniem stopki opony – jednym z najczęstszych uszkodzeń w takich sytuacjach. Jest to o tyle niebezpieczne, że uszkodzenie może pozostać niewidoczne (zakryte przez bok felgi), a eksploatacja takiej opony może doprowadzić nawet do jej rozerwania podczas jazdy.