Logo

Plymouth Road Runner - czar muscle cars

Na odbywającej się ostatniego weekendu w Orange County (Kalifornia) aukcji Barrett-Jackson nowego właściciela znalazł niesamowity Plymouth Road Runner aka „Hammer“. Cóż w nim takiego wyjątkowego pomijając samego oldtimera z „glory days” (dni sławy) amerykańskiej motoryzacji?

Plymouth Road Runner aka Plymouth Road Runner aka

Zacznijmy od tego, że model Road Runner powstał jako próba reanimacji oryginalnej formuły muscle car’a. Na myśli mamy auto klasy full size z dużym i bardzo mocnym silnikiem V8 big block. Mimo, że Plymouth jako marka budżetowa w koncernie Chryslera oferował w 1968 muscle-model GTX (na bazie Belvedere, Satellite), to dla większości młodych kupców był on po prostu zbyt drogi.

Plymouth Road Runner aka Plymouth Road Runner aka

Potrzebnego auto, które było w stanie pokonać „ćwiartkę” w 14 s i przede wszystkim kosztować poniżej 3’000 USD nie posiadano. Jako nazwę wykorzystano słynnego strusia pędziwiatra z kreskówki Warner Bros. pod tytułem „Willy Coyote and the Road Runner” – mimo upływu czasu popularnej do dziś. Czadowym elementem charakterystycznym był klakson wydający dźwięk „beep, beep” co owy struś!

Road Runner jako model dedykowany ludziom młodym przetrwał 3 generacje, czyli lata produkcji 1968-1980. Dziś najbardziej cenionymi egzemplarzami są gen. I i II, szczególnie z opcjonalnymi big blockami 440 Six Pack (7.2 L) i legendarnym 426 Hemi (7 L).

Plymouth Road Runner aka Plymouth Road Runner aka

Jednym z ciekawszych i godnych uwagi projektów Road Runnera jest „Hammer” (ang. młot) od Pure Vision Design. Rocznik 1970 utrzymano w konwencji „pro touring”, czyli klasycznej „obudowie” z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.

Plymouth Road Runner aka Plymouth Road Runner aka

Auto pokryto szarym lakierem Glasurit „Sterling Gray” z fabryczną, czarną grafiką. Całe nieco zmienione odmienione zbudowano od nowa. Pod maską aluminiowy 528ci (8.7L!) V8 Hemi Wedge zbudowany przez Kibler's Performance, wspomagany kompresorem i elektronicznym wtryskiem paliwa. W sumie godne respektu 750 KM przenoszone jest na 4-stopniową skrzynię biegów A833 ze wzmocnionym sprzęgłem Centerforce – lewa noga na siłowni!

Plymouth Road Runner aka Plymouth Road Runner aka

Auto z kompletnie nowym zawieszeniem i układem hamulcowym od Wilwood porusza się na 18x10 i 19x12 felgach 3-częściowych od Kinesis Motorsport. Na nie założono sportowe opony Michelin Pilot-Z.

Plymouth Road Runner aka Plymouth Road Runner aka

Auto ma niezłą karierę za sobą – wpierw było bohaterem własnego odcinka serii TLC „Rides”, później (honorowe) miejsce na oficjalnym stoisku MoPara na SEMA (= duże wyróżnienie), aż na kinowej taśmie w końcowym epizodzie „Szybcy i Wściekli: Tokyo Drift” z Domem Toretto (Vin Diesel) za kierownicą oraz ostatnim sequelu pt. „Szybko i Wściekle” skończywszy. Za 175’000 USD w zeszły weekend Hammer zmienił właściciela i wierzcie mi na słowo, że tyle włożonej w niego pracy warte było każdego centa


2010-06-30 - A. Łukasiewicz

Podobne artykuły i galerie